تعمیر و سرویس کولر آّبی, سرویسی و تعمیر کولر آبی تهران - شماره 09129242783, کولر, مقالات تعمیر و سرویس کولر

خنک کردن باد کولر

کولر های آبی به صورت سرمایش تبخیری کار می کنند یعنی گرمای محسوس هوا را جذب کرده و از آن به عنوان گرمای نهان لازم برای تبخیر استفاده می کنند. مقدار گرمای محسوس جذب شده به مقدار آبی که تبخیر می شود بستگی دارد بنابراین هر چقد آب در حال گردش در داخل کولر های آبی بیشتر باشد قدرت خنک کنندگی آن نیز بیشتر می شود. از آن جایی که کولر های آبی دارای قیمت ارزان هستند و مصرف برق آن ها نیز کم می باشد از جمله محبوب ترین وسایل سرمایشی در میان مردم می باشند که با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا افراد زیادی خواهان کولر های آبی می شوند و از طرفی نیز عده ای به دنبال سرویس کردن آن ها هستند تا بتوانند از خنک شدن آن در این فصل بهره مند شوند . در صورتی که می خواهید باد کولر آبی خود را خنک تر کنید ما در این مقاله روش های اجرای این کار را به شما آموزش می دهیم.

یکی از مهم ترین روش های استفاده ی بهینه از کولر های آبی سرویس کولر می باشد چون اگر کولر آبی به موقع سرویس شود باعث خنک تر شدن باد کولر خواهد شد از طرفی در مصرف آب و برق نیز صرفه جویی می شود. یکی از مهم ترین راه کار ها برای خنک شدن باد کولر آبی تعویض پوشال ها است. تعویض پوشال تاثیر بسیار زیادی در عملکرد کولر آبی دارد از طرفی بهتر است تعویض پوشال هر سال انجام شود در غیر این صورت شرایط بروز و ابتلا به بیماری را برای افراد فراهم می کند. در هنگام تعویض پوشال باید آن را می کنید تا مرطوب شود سپس ان را در محل خود قرار داده و سیم مخصوص را بر روی آن قرار دهید. همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای گرفتن نتیجه ی بهتر لازم است که پوشال ها را یک سایز بزرگتر از سایز کولر خود انتخاب کنید.

تیم تهران تاسیسات به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته پاسخگوی تماس جهت مشاوره و اعزام تیم فنی :

نصب سایه بان برای کولر

از آن جایی که کولر آبی معمولا در پشت بام یا تراس نصب می شود جلوی نور شدید آفتاب قرار می گیرد و بسیار داغ می شود از این رو نمی توان انتظار داشت که کولر خنکی زیادی داشته باشد. بهتر است سایه بانی از جنس برزنت یا ایرانت بر روی کولر آبی خود نصب کنید تا جلوی نور شدید آفتاب را بگیرد و باعث خنکی کولر آبی شود این کار سبب مصرف بهینه ی انرژی کولر شده و از طرفی باعث افزایش کارایی و خنک شدن باد کولر می شود. می توانید در کنار استفاده از سایه بان برای کولر از حصیر نیز استفاده کنید و دور تا دور کولر را با حصیر به خوبی پوشش دهید تا از تجمع گرد و غبار به داخل کولر و پوشال ها جلوگیری شود. از طرفی می توانید با خیس کردن حصیر باعث خنک شدن باد کولر شوید.

شست و شوی کولر

از دیگر روش های خنک کردن باد کولر شستشوی آن می باشد. ابتدا باید قبل از روشن کردن کولر از محکم بودن پیچ و مهره های آن اطمینان حاصل کنید تا هنگام روشن کردن در اثر تکان خوردن دچار ضربه و حادثه نشود. سپس کف کولر را بشویید زیرا با انجام این کار هوادهی مطلوب کولر بیشتر خواهد شد و تاثیر زیادی دارد. همچنین شست و شوی کف کولر آبی باید با فرچه ی پلاستیکی انجام شود تا رنگ بدنه ی کولر و حتی کفی آن آسیبی نبیند گرد و خاک کولر را پاک کنید زیرا خاک و گل هنگام روشن کردن کولر ممکن است پخش شوند و ریه های شما را اذیت کنند. از طرفی نباید اجازه دهید که رنگ آبی کولر دچار ساییدگی شود در این صورت آن قسمت دچار زنگ زدگی خواهد شد برای جلوگیری از زنگ زدگی و پوسیدگی کولر یک ظرف قیز ایزوله را از بازار تهیه کرده و با قلم مو بر کف کولر بکشید. همچین به دلیل تکان خوردن کولر و تکانه هایی که موتور به بدنه ی آن وارد می کند کولر شما ممکن است در اثر این تکانه ها اندکی جابه جا شود بنابراین یکی از مهم ترین نکته هایی که هنگام سرویس کولر باید در نظر بگیرید محکم کردن کولر آبی از طریق نصب صحیح آن و هم راستا بودن دهانه ی کانال و خروجی است تا باد خنک به درستی وارد دهانه ی کولر شود و از جا به جا شدن آن جلوگیری شود. باید به این مورد نیز دقت کنید که هم راستا بودن دهانه ی کولر و خروجی با پارچه ی رزیدنتی به راحتی پشتیبانی می شود پس اگر هنگام سرویس کولر خود مشاهده کردید که درز هایی از گوشه و کنار پارچه در بیرون قرار دارد آن را تعویض کنید تا باد کولر به هدر نرود.

کوتاه کردن راه هوایی کولر:

نصب کولر باید به گونه ای باشد که کوتاه تزین فاصله را با کانال کولر آبی در نظر بگیریم زیرا هر چه کانال کولر کوتاه تر باشد هوای خارج شده از کولر خنک تر خواهد بود و سریع‌تر نیز به اتاق خواهد رسید. شیلنگ کولر نیز معیار مناسبی برای خنک کردن باد آن و سرویس کردن کولر می باشد بدین صورت که در صورت پاره شدن شیلنگ از شیلنگ یخچالی نیز می توان استفاده کرد سالم بودن شیلنگ از این لحاظ مهم است که اگر سیستم گردش اب داخلی کولر به طور صحیح کار کند و پوشال ها کامل خیس و مرطوب شوند باد کولر خنکی بیشتری خواهد داشت و انرژی کمتری نیز مصرف خواهد کرد. از طرفی کار کردن کولر آبی بدون آب درست است که منجر به سوختن آن نمی شود ولی اگر این روند به صورت طولانی مدت ادامه داشته باشد و کولر آبی بدون آب کار کند موتور کولر دچار آسیب جدی خواهد شد در روز های گرم تابستان نباید اجازه دهیم که کولر بدون آب کار کند اما در شب ها که هوا خنک تر است اگر کولر بدون آب کار کند مشکلی پیش نخواهد آمد.

پمپ آب

برای تهویه بهتر باید پمپ آب را مدت حداقل ۱۰ دقیقه روشن بگذارید تا پوشال ها به خوبی خیس شوند سپس کولر را روشن کنید زیرا پوشال خیس می تواند باعث ایجاد هوای خنک در داخل کانال کولر شود همچین یکی از نکاتی که باید رعایت شود تمیز کردن توری دور پمپ قبل از روشن کردن کولر می باشد همچنین باید کف پمپ آب با کف کولر حداقل یک سانتی متر فاصله داشته باشد. از مهم ترین دلایل سوختن موتور کولر و پمپ آب چکیدن آب بر روی بدنه ی موتور های الکتریکی است از این رو باید بعد از روشن کردن پمپ آب اتصالات برقی کولر را به خوبی بررسی کنید تا از جایی آب چکه نکند. قبل از روشن کردن موتور پارچه ی بزرگی را خیس کرده و در مقابل دریچه ی هوا قرار دهید تا هنگام روشن کردن کولر کرد و غبار باقی مانده در ‌دریچه به آن بچسبد و از پخش شدن آن ها در محیط اتاق جلوگیری شود. از طرفی چون کولر آبی باعث ایجاد رطوبت می شود بسته بودن تمامی در و پنجره ها برای خنک شدن هوای اتاق به وسیله‌ی کولر آبی راه کار خوبی نمی باشد زیرا باعث دم شدن هوای اتاق خواهد شد از این رو بهتر است وقتی کولر آبی را روشن می کنید یکی از در ها یا پنجره ها را باز بگذارید تا با جریان پیدا کردن هوا فضای داخل اتاق یا خانه یا اداره خنک تر شود و دم و رطوبت زیاد شما را اذیت نکند. بنابراین نه تنها وقتی کولر روشن باشد در و پنجره را باز بگذارید باد هدر نمی رود بلکه با جریان پیدا کردن هوا فضای خانه نیز خنک تر می شود

ریختن یخ درون سینی آب کولر

یکی از راحت ترین و مناسب ترین کار ها برای خنک کردن باد کولر های آبی این است که چند تکه یا قالب یخ را درون سینی آب کولر قرار دهید تا دمای آب آن کاهش یابد و باد خنک تری به داخل اتاق و خانه جریان یابد. شما با استفاده از نکات گفته شده برای خنک کردن باد کولر دیگر نیازی به دور تند کولر آبی نخواهید داشت و خنکی کولر را نیز بیشتر از پیش احساس خواهید کرد همچین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که استفاده از دور تند کولر باعث افزایش مصرف انرژی نیز می شود.

توصیه های ایمنی برای خنک کردن باد کولر

بهتر است هنگام نصب کولر از متخصصین این امر کمک بگیرید اما اگر خواستید خودتان اقدام به نصب کولر آبی کنید بهتر است قبل از نصب با فازمتر از قطع بودن برق و نداشتن اتصالات برقی اطمینان حاصل کنید. اگر در زمان روشن کردن پمپ آب کولر آبی بوی رطوبت یا صدای آب را حس نکردید کولر را خاموش کرده و با رعایت نکات ایمنی ذکر شده پمپ کولر را چک کنید در صورت نیاز یک پمپ جدید خریداری کرده و نصب کنید و دوباره آن را راه اندازی کنید

 

همچین بدنه‌ی کولر آبی باید بر روی یک چهار پایه با ارتفاع حداقل ۳۰ سانتی متر قرار بگیرد و پایه های فلزی آن به گونه ای باشند که در آسفالت پشت بام فرو نروند و از طرفی چهارپایه باید کاملا تراز باشد تا مانع از لرزش و سقوط کولر شود . اگر صدای کولر آبی شما بیش از حد زیاد است باید تسمه ی کولر و پولی های آن را تخت بررسی قرار دهید زیرا ممکن است تسمه در طول سال کارایی خود را از دست داده باشد و یا شاید لازم باشد که پیچ‌ پولی ها را سفت و محکم کنید. هنگام نصب کولر آبی باید دقت کنید که کولر آبی از لوله های مربوط به سرویس بهداشتی و دودکش های بخاری دور باشد تا از هر گونه حادثه ی ناگوار جلوگیری شود. پس از پایان کار تعمیرات و نصب کولر یا حتی سرویس کردن آن باید بدنه ی کولر را با فاز متر بررسی کنید تا از نداشتن اتصال برق مطمئن شوید. همچنین یکی از مهم ترین توصیه های ایمنی تعویض سیم هایی می باشد که عایق آن ها از بین رفته است بهتر است تا جایی که می‌توانید سیم ها را تعویض کنید و فقط به چسب زدن آن ها با چسب برق به دورشان اکتفا نکنید. همچین هنگام سرویس کردن کولر از دستکش عایق و لاستیک عایق در زیر پا استفاده کنید تا از هر گونه برق گرفتگی احتمالی جلوگیری کنید و محافظتی برای جلوگیری از برق گرفتگی شود.می توانید چند قطره محلول‌ خوش بو کننده نیز داخل کولر بریزید تا هنگام روشن کردن آن بوی خوبی در داخل اتاق یا فضای کار شما بپیچد. از روشن گذاشتن کولر به مدت طولانی در روز و در ساعات اوج مصرف خودداری کنید زیرا در این ساعات هزینه های برق به اوج خود می رسد و چندین برابر می شود. برای سالم ماندن کولر خود از دور تند کمتر استفاده کنید در این صورت موتور کولر به مدت چندین سال سالم باقی می ماند و نیازی به تعویض و تعمیر نخواهد نداشت همچنین می توانید یک رسوب گیر کولر را داخل آب کولر آبی قرار دهید تا بدنه‌ی کولر کمتر دچار اسیب خوردگی و زنگ زدگی شود

پمپ و موتور در کولر آبی کاملا از هم جدا هستند و روشن بودن پمپ آب ربطی به موتور کولر ندارد تصور غلطی که در میان مردم جا افتاده است سوختن کولر در صورت عدم استفاده از پمپ می باشد. تنها اتفاقی که هنگام روشن نکردن پمپ می افتد عدم خنکی است و کولر باد گرم را وارد فضای خانه می کند.‌در واقع کولر آبی بدون پمپ عملکرد پنکه را دارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *