تعمیر و سرویس پکیج ، شوفاژ و موتورخانه تهران - شماره :09129242783, لوله کشی گاز

سرویس و تعمیر مشعل گازی موتورخانه

برخی از افراد اطلاعات کاملی در رابطه با مشعل گازی موتورخانه ندارند و فکر می کنند که آن ها نیازی به تعمیر یا سرویس ندارد. اما قضیه به همین سادگی ها نیست و اگر مشعل با مشکل مواجه شود، دیگر گرمایش کافی را نخواهد داشت. به همین دلیل در ادامه قرار است شما را با سرویس و تعمیر مشعل گازی موتورخانه بیشتر آشنا کنیم.

مشعل موتورخانه چیست؟

مشعل موتورخانه وسیله ای است که سوخت گاز یا مایع را به همراه هوا، به اتاق اشتعال دیگ یا دستگاه های دیگر که سوخت مصرف می کنند، انتقال می دهد. کار اصلی مشعل موتورخانه ایجاد گرمایش بوده و پرکاربردترین و بیشترین استفاده آن در صنعت گرمایش به عنوان موتور احتراق بویلرها است. در دیگ های به کار رفته موتورخانه ها مشعل هایی با ظرفیت کاری متفاوت استفاده می شود.

نحوه کار با مشعل موتورخانه به این شكل است كه با پاشش سوخت که عمدتا گاز یا گازوییل بوده، از طریق ورودی و ایجاد جرقه، حرارت مورد نیاز را به صورت شعله تامین می کند. درست تنظیم کردن مشعل، باعث بهبود کارایی آن و افزایش بازدهی سیستم موتورخانه می شود. هر چقدر هنگام سرویس و تعمیر مشعل، راهکارهای مناسب تری انجام شود، مدت زمان استفاده از مشعل افزایش یافته و هم زمان، کارایی سیستم ارتقا پیدا می کند.

انواع مشعل موتورخانه

همان طور که در قبل ذکر شد؛ وظیفه اصلی  مشعل در موتورخانه ها تولید گرما برای گرم کردن آب است. بسته به سوخت مصرفی مشعل ها به دو دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول مشعل گازوئیلی و دسته دوم مشعل های گازی که امروزه کاربرد فراوانی دارند. بنابراین تعمیر مشعل های گازی در موتورخانه ها بیشتر از گازوئیلی است.

ابزار مورد نیاز برای  سرویس و تعمیر مشعل موتورخانه

مشعل های گازی موتورخانه ای برای سرویس و تعمیر به ابزارهایی نیاز دارند. این ابزارهای مورد نیاز عبارت اند از یک عدد مشعل گازسوز، آچار تخت در اندازه های مختلف، آوومتر یا همان آمپرمتر انبری و در آخر آچار آلن در اندازه های متفاوت که بدون استفاده و در دسترس نبودن آن ها نمی توان مشعل های موتورخانه را تعمیر کرد.

اجزای مشعل گازی موتورخانه

دقت داشته باشید؛ مشعل  گازی موتورخانه ای از اجزایی تشکیل شده که در عملکرد سیستم گرمایشی نقش مهمی دارند. این اجزاها شامل بخش احتراق، مخلوط کن ورایز، فن، ترانس جرقه، صداگیر، فیلتر، ظرف انتقال سوخت، شیر برقی، نازل سوخت، شیر قطع کننده دستی، رله کنترل، الکترود جرقه، دمپر تنظیم هوا و مخزن های ورودی هوا است. هر کدام از این اجزاها وظیفه خاص و مخصوص خود را دارند، همچنین در کارایی مشعل تاثیر می گذارند.
مراحل سرویس و تعمیر مشعل گازی موتورخانه

برای سرویس یا تعمیر مشعل های گازی موتورخانه، قبل از هر چیزی اول باید کلید اصلی که برق را به مشعل وارد می کند، قطع کنید. پس با استفاده از آچار مناسب در مشعل موتورخانه را باز نمایید. مهره لوله ای که گاز را به مشعل وارد می کند، را باز کرده و دو عدد پیچ نگه دارند که بعد از شیر برقی قرار دارند را شل کنید.

الکترود جرقه، لوله گاز و الکترود یون شبکه احتراق را بیرون بیاورید و پیچی که روی الکترود جرقه و الکترود یون قرار دارد را شل نمایید. فاصله بین دو الکترود جرقه یا فاصله میان شبکه احتراق و الکترود جرقه را حداقل ۳ میلی متر تنظیم کنید. بعد از تنظیم شعله، پیچ قفل کننده را سفت کنید، برق ورودی را وصل کرده و به مشعل استارت بزنید.

نکات مهم در سرویس مشعل گازی موتورخانه

حال به بررسی نکاتی که در تعمیر مشعل موتورخانه ای باید رعایت کنید رسیده ایم. بهتر است این نکات طلایی را نادیده نگیرید و به آن ها توجه داشته باشید تا هنگام سرویس مشعل گازی موتورخانه با هیچ گونه مشکلی مواجه نشوید.

  • باید به گونه ای شعله را تنظیم کنید که هیچ برخوردی بین شعله و انتهای دیگ نباشد. این کار باید در نقطه ای که مشعل و دیگ در بالاترین راندمان خود هستند صورت بگیرد.
  • حد استاندارد محصولات احتراق با استانداردهای موجود باید رعایت شود. همچنین هوای اضافه در کم ترین مقدار استاندارهای ملی باشد.
  • اگر مهارت کافی برای سرویس و تعمیر مشعل گازی موتورخانه ندارید، توصیه می کنیم دست به اقدامات نامناسب نزنید. در غیر این صورت ممکن است متحمل ضرر زیادی شوید.
  • تا حد امکان سعی کنید کار سرویس و تعمیر مشعل های گازی موتورخانه را به دست متخصصین با تجربه، بسپارید تا مشکلات احتمالی بیشتری رخ ندهد.
  • بازبینی دقیق یون شعله، شعله پخش کن، شعله پوش، جرقه زدن و در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید.
  • در هنگام سرویس باید نصب صحیح و لقی مشعل را در خود محلی که می خواهید خریداری بخرید، بررسی نمایید.

بازدید حس کننده، فشار گاز و هوا، رله و از استقرار و تنظیم صحیح آن ها را نیز از یاد نبرید

کلام آخر

در این مقاله جامع، سعی کردیم که نحوه سرویس و تعمیر مشعل گازی موتورخانه را به شما بیاموزیم. بعضی از افراد زمانی به اهمیت مشعل پی می برند که دیگر نمی تواند به درستی کار خود را انجام دهد و تازه آ ن  جا متوجه می شوند، که چه سهل انگاری بزرگی را مرتکب شده اند. اگر هنگام نصب مشعل موتورخانه اصول فنی را رعایت کنید، می توانید جلوی بخش قابل توجه ای از مشکلات را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *