قیمت لوله کشی ساختمان, لوله کشی آب ، گاز و فاضلاب ساختمان - تهران - شماره : 09129242783, لوله کشی گاز, مقالات آموزشی لوله کشی گاز

نرخ لوله کشی گاز به صورت متری

اجرا , تعمیرات , برآورد هزینه و قیمت لوله کشی گاز خانگی سال 1402

لوله کشی گاز برای ساختمان های نوساز و یا تغییر لوله، از جمله مواردی هستند که بایستی طبق استانداردهای لازم و اصول انجام بگیرد در غیر این صورت می تواند مشکلات فراوانی را متوجه ساکنین ساختمان نماید و حتی می تواند منجر به خسارات جبران ناپذیری گردداما در کنار دقت و توجه به چگونگی پیاده سازی آن در ساختمان، برآورد هزینه نیز یکی از مسائل پر اهمیت است که بایستی در هنگام اجرای نقشه مورد توجه قرار بگیردبرای برآورد هزینه، پارامترهای مختلفی از جمله حجم کار لوله کش، متری یا واحدی بودن، توکار یا رو کار بودن لوله کشی، خانگی یا صنعتی بودن و کیفیت مصالح را باید در نظر گرفتلوله کشی گاز ساختمان تان هستید و می خواهید بدانید که نرخ لوله کشی بستگی به چه عواملی دارد و چگونه حساب می شود پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست تهران تاسیسات
لوله کشی گاز ساختمان لوله کشی گاز یکی از اصلی ترین و در واقع ضروری ترین تاسیسات ساختمانی به حساب می آید و با توجه به اهمیتی که دارد به شدت مورد توجه قرار گرفته است. برای این که بتوان از آبگرمکن، اجاق گاز، شومینه، بخاری و … استفاده کرد بایستی لوله کشی گاز ساختمان را به یک خط لوله گاز اصلی وصل نمود. این خط، لوله ای است که گاز طبیعی را به ساختمان متصل می کند. لوله کشی گاز ساختمان از پر درخواست ترین خدمات تاسیساتی است که به هنگام اجرای آن بایستی تمام نکات ایمنی، اصول و استانداردهای لازم رعایت شود چرا که هر گونه بی احتیاطی می تواند با خسارات جانی و مالی همراه باشد. بنابراین روند کار به هیچ عنوان سلیقه ای نیست و حتما بایستی توسط دستورات و مقررات نظام مهندسی پیاده سازی گردد.
قیمت‌های لوله کشی گاز ساختمان در تهران - سال 1402
هزینه تقریبی خرید لوله اتصالات و شیرالات در صورت نیاز دستمزد هر متر لوله کشی گاز اندازه تقریبی لوله کشی گاز
1 متر لوله اتصالات 100-250 400-600 هزار تومان خرده کاری لوله کشی گاز سایز 1/2 تا 1 متر طول
5 متر لوله اتصالات 800-900 200-230 لوله کشی گاز قطر 1/2 تا 5 متر
10 متر لوله اتصالات 1700-1400 180-200 لوله کشی گاز تا 10 متر طول و قطر 1 اینچ
20 متر لوله اتصالات 2-2.5میلیون 170-180 لوله کشی گاز تا 20 متر طول و سایز 1 اینچ
خرید هر متر لوله بین 250 تا 450 350-750 لوله کشی گاز سایز 4 تا 6 تا طول 5 متر
خرید هر متر لوله بین 250 تا 300 200-300 لوله کشی گاز سایز 4 تا 6 تا طول 30متر
بین 1/5 تا 2/5 میلیون هزینه خرید مصالح لوله کشی گاز 2.9-3.7 میلیون لوله کشی گاز هر واحد آپارتمان کوچک
بین 2/5 تا 4 میلیون تومان هزینه خرید مصالح لوله کشی گاز 4.1-4.8 میلیون لوله کشی گاز هر واحد آپارتمان بزرگ
بین 3 تا 5 میلیون تومان هزینه خرید لوله اتصالات و شیرالات 6-9 میلیون تومان لوله کشی گاز ساختمان ویلایی یک طبقه از کنتور با انشعابات
بین 7 تا 10 میلیون تومان مخارج خرید مصالح لوله کشی گاز 9-12 میلیون تومان لوله کشی گاز ساختمان ویلایی دوبلکس

اجرای لوله کشی گاز معمولا به دو شیوه توکار و روکار انجام می گیرد. برای ساختمان هایی که عملیات ساخت و ساز در آن ها به اتمام رسیده و در حال سکونت هستند لوله کشی به صورت رو کار است و برای ساختمان هایی که در حال ساخت می باشند از روش توکار استفاده می گردد. هر کدام از این دو روشی که اشاره نمودیم از نظر اجرا و قیمت متفاوت هستند.

هزینه لوله کشی گاز ساختمان

هزینه لوله کشی گاز در مقایسه با لوله کشی آب به دلیل این که امری حساس است و به مهارت، تخصص و دقت بالایی نیاز دارد بیشتر می باشد. اما با این حال، تخمین قیمت لوله کشی گاز ساختمان تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی است که در این بخش از مقاله می خواهیم به شرح برخی از آن ها بپردازیم:

نقشه لوله کشی

ترسیم نقشه که به عهده کارفرما می باشد به عنوان یکی از آیتم های موثر در تعیین نرخ لوله کشی گاز ساختمان به حساب می آید. هر چه قدر که مسیرهای اجرای لوله کشی گاز پیچیده تر و طولانی تر باشد باید هزینه بیشتری را صرف نمود چرا که هم سختی کار زیاد هست و هم این که لوله گذاری و بست زنی بیشتری نیاز دارد. ساختمان هایی که راه پله و حیاط بزرگتری دارند دارای مسیرهای طولانی تر هستند. همچنین نقشه آشپزخانه به ویژه وجود تاسیسات و کابینت ها ممکن است که مسیر را بیشتر از آن چه که هست طولانی تر نماید. از این رو متقاضی باید هزینه بیشتری را بابت مسیرهای طولانی پرداخت نماید.

توکار یا رو کار بودن لوله کشی

همان طور اشاره نمودیم اجرای لوله کشی گاز ساختمان به دو شیوه روکار و توکار انجام می گیرد. هر کدام از این دو روش دارای مزایا، معایب و چالش های خاص خود هستند که بر روی میزان هزینه تمام شده لوله کشی گاز تاثیر می گذارند. اما به طور کلی اجرای توکار به دلیل سختی و دستگیر بودن کار، از هزینه بیشتری برخوردار است. در لوله کشی توکار، لوله ها در بافت ساختمان پنهان می شوند به همین جهت، جنبه زیباسازی ساختمان هم دارند. طبق مقررات موجب بایستی از لوله های مخصوص توکار استفاده نمود، که از آلیاژ های ویژه ای ساخته می شوند. این لوله ها در مقایسه با لوله های رو کار از مقاومت و ضخامت بیشتری برخودار هستند. لوله آی پی ای و همچنین مانیسمان بدون درز از لوله های مخصوص مورد استفاده برای لوله کشی توکار است.

محل احداث پروژه

از دیگر آیتم های تاثیر گذار در تعیین نرخ لوله کشی گاز، محل احداث پروژه می باشد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هزینه های مربوط به حمل و نقل و باربری تجهیزات و سایر مصالح مورد نیاز با توجه به محله اجرا متفاوت خواهند بود. جالب است بدانید که نرخ لوله کشی گاز در شهرهای مختلف کشورمان نیز با هم تفاوت دارند. علاوه بر متفاوت بودن تعرفه، تاییدیه هر استان و یا شهرستان نیز فرق می کند. به عنوان مثال پیمانکار با مجوز و تاییدیه شرکت گاز استان کرج نمی تواند تاییدیه ساختمان های استان اصفهان را اخذ نماید.

قیمت اتصالات و تجهیزات

قیمت اتصالات و تجهیزات نیز تعیین کننده نرخ لوله کشی گاز ساختمان هستند. هر چه که جنس مصالح مورد استفاده مرغوب تر باشد هزینه های مربوط به اجرا نیز بیشتر خواهند شد.

میزان خرده کاری

از دیگر عواملی که بر روی نرخ لوله کشی تاثیر مستقیم می گذارد، میزان خرده کاری است. به خاطر تنوع بالایی که در خرده کاری مربوط به اجرای لوله کشی گاز ساختمان وجود دارد، نمی توان قیمت ثابت و تعیین شده ای را در نظر گرفت. در انجام خرده کاری هایی مانند ایجاد انشعاب جدید، مسدود نمودن انشعاب، انشعاب گیری، تغییر مسیر لوله کشی و هزینه لوله کشی متفاوت است.

تیم تهران تاسیسات به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته پاسخگوی تماس جهت مشاوره و اعزام تیم فنی :

نوع کاربرد

نوع کاربرد به لحاظ تجاری، صنعتی و یا خانگی بودن کنتور گاز از دیگر پارمترهای تاثیر گذار در قیمت لوله کشی است. معمولا هزینه لوله کشی برای اماکن تجاری و صنعتی در مقایسه با نوع خانگی بیشتر می باشد. همچنین هزینه انشعاب شهری، روستایی و در کل با توجه به منطقه جغرافیایی متفاوت است.

دستمزد لوله کشی گاز

همان طور که اشاره نمودیم هزینه لوله کشی گاز، تحت تاثیر پارامترهای مختلفی است، حال دستمزد نیز متاثر از قیمت لوله کشی می باشد و می توان آن را به شیوه چکی، متری و یا واحدی پرداخت نمود. لوله کشی گاز با توجه به مهارت، تخصصی و حساس بودن آن در مقایسه با لوله کشی آب و فاضلاب قیمت بالاتری دارد و بر اساس متراژ و ارتفاع لوله کشی، تعداد انشعابات و نرخ آن برآورد می گردد. هر چه که حجم کار بیشتر باشد هزینه های جانبی اجرا نیز کمتر خواهد شد. اساسا برای پروژه های کوچک و تعمیرات جزیی از روش چکی استفاده می شود. اما بیشترین شیوه پرداخت دستمزد در ساختمان هایی که متراژ بالایی دارند (100 متر به بالا) و واحدهایی که از نظر ابعاد شبیه به هم نیستند و یا تک واحدها، به صورت متری است. معمولا در حالت خرده کاری نمی‎توان قیمت متری دقیقی را ارائه داد. نرخ لوله کشی گاز در ساختمان‎ های مسکونی که دارای واحدهای زیادی هستند، معمولا بر حسب واحد محاسبه می شود. بدین صورت که هزینه لوله کشی در یک واحد حساب می شود، سپس در تعداد کل واحدها ضرب می گردد.

لوله کشی گاز ساختمان چه خدماتی را ارائه می دهد؟

فردی که به عنوان یک لوله کش، به اجرای لوله کشی گاز ساختمان می پردازد، خدمات مختلفی از جمله موارد زیر را به متقاضیان ارائه می دهد:

جا به جایی و تغییر مسیر لوله کشی گاز

برطرف نشتی و عیب یابی لوله کشی

اجرای لوله کشی جدید

تعمیر لوله کشی

لوله کشی واحدهای صنعتی، تجاری و خانگی

هر کدام از مواردی که اشاره نمودیم تعرفه و دستمزد متفاوتی دارند از این رو شرکت های انجام دهنده کار، خدمات را با نرخ های متفاوتی به مشتریان خود ارائه می دهند. همچنین شرکت های انجام دهنده بایستی الزامات مربوط به لوله کشی را نیز رعایت کنند، از جمله این که لوله کشی را به گونه ای انجام دهند تا میزان مصرف لوله در طول مسیر حداقل باشد و یا این که اجرا را در محل هایی انجام دهند که خوردگی در آن بسیار پایین باشد. توجه به این قبیل از الزامات علاوه بر این که حرفه ای بودن افراد را نشان می دهد در کاهش قیمت متری لوله کشی گاز ساختمان نیز بسیار موثر است.

مراحل لوله کشی گاز ساختمان

خیلی از متقاضیان قبل از درخواست لوله کشی برای ساختمان شان مایل اند که در مورد قیمت و همچنین مراحل انجام کار به اطلاعات جامعی دست پیدا نمایند. در بخش های قبل به بررسی نرخ لوله کشی گاز به صورت متری و یا واحدی پرداختیم، حال در ادامه می خواهیم مراحل اجرای این کار را بیان نماییم.

مراجعه به سازمان نظام مهندسی جهت تشکیل پرونده و همچنین مشخص نمودن ناظر لوله کشی گاز

انتخاب نمودن پیکانکار دارای مجوز و تاییدیه از شرکت گاز منطقه مد نظر

تهیه نقشه توسط پیمانکار و مورد تایید بودن آن از نظر بازرس

اجرای لوله کشی گاز ساختمان مطابق با نقشه

بازدید مهندس ناظر و صادر نمودن تاییدیه لازم

مراحل فوق طبق قوانین و مقررات موجود بایستی عملی شوند. چنانچه در حین بازدید و بررسی کارشناسان، اگر لوله کشی به طور اصولی اجرا نگردد و احتمال خطر در آن وجود داشته باشد یا بنا به هر دلیلی مقررات و قوانین لازم در آن اعمال نگردد، مشمول دریافت تاییدیه لازم نخواهد بود. همین قوانین سختگیرانه موجب شده تا حساسیت کار در مقایسه با لوله کشی آب و یا فاضلاب بیشتر شود و قیمت اجرا را نیز به طور مستقیم تحت تاثیر قرار بدهد. علاوه بر این مراحل، اصول لوله کشی گاز ساختمان نیز بایستی بر اساس استانداردهای موجود انجام بگیرد. از جمله این اصول می توان اشاره ای به موارد زیر نمود:

عدم اجرای لوله کشی به روش بارفیکسی

انتخاب نمودن قطر لوله ها بر اساس استانداردهای موجود

روکار بودن لوله بین علمک تا کنتور

هم راستا بودن محور رایزر و علمک

ساخت دیوار پشت علمک

قرارگیری شیر اصلی روی رایزر پایین رونده

استفاده از مواد عایق برای پر نمودن محیط بین لوله و غلاف

بسته نمودن دو سر غلاف با پلاستیک

فاصله لوله اصلی از علمک تا کنتور نباید بیشتر از 25 متر باشد

کلام پایانی

برای این که بتوانید از اجاق گاز، بخاری و یا آبگرمکن استفاده کنید نیاز به لوله کشی گاز ساختمان و وصل نمودن آن به گاز شهری دارید. از آنجایی که حساسیت در این کار بسیار بالاست و هر گونه بی احتیاطی می تواند منجر به خسارات جانی و مالی شود بایستی تمام استانداردهای لازم در خصوص اجرا و نصب لوله کشی رعایت گردد و این کار نیز باید توسط شرکت های خدمات تاسیساتی که دارای نیروی متخصص و کاربلدی هستند انجام شود. نرخ لوله کشی گاز در شهرهای مختلف و همچنین بر اساس یکسری پارامتر فرق می کند. بهره بردن از نیروی متخصص می تواند با کاهش مسیر و اجرای اصولی، هزینه های جانبی لوله کشی را کاهش دهد. چنانچه در پی لوله کشی گاز ساختمان خود هستید و می خواهید با قیمتی به صرفه و به صورت کاملا استاندارد اجرا را انجام دهید می توانید سری به تهران تاسیسات 24 بزنید. این شرکت با برخورداری از کادری متخصص و ماهر خدمات خود را به بهترین شکل ممکن به مشتریان ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *