سرویسی و تعمیر کولر آبی تهران - شماره 09129242783, کولر

نصب موتور کولر آبی

نصب موتور کولر آبی، یکی از مهم‌ترین مراحل نگهداری و بهره‌برداری از این سیستم‌های خنک ‌کننده است. کولرهای آبی به دلیل کارایی بالا و مصرف انرژی کمتر نسبت به سایر سیستم‌های خنک‌ کننده، انتخاب محبوبی برای بسیاری از افراد در مناطق گرم و خشک هستند. به همین دلیل هم نباید نسبت به نصب صحیح موتور کولر آبی برای عملکرد بهینه و افزایش عمر مفید دستگاه، بی‌توجه باشید. برای آشنایی بیشتر با نحوه نصب کردن موتور کولر آبی، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مطلب همراه ما بمانید.

اهمیت نصب صحیح موتور کولر آبی

دقت داشته باشید؛ نصب صحیح موتور کولر آبی به دلیل کارایی بیشتر، طول عمر مطلوب و همچنین کاهش خرابی‌ها، اهمیت زیادی دارد. نصب صحیح به طور معمول باعث افزایش کارایی کولر و کاهش مصرف انرژی می‌شود. با نصب صحیح، عمر موتور و سایر قطعات کولر افزایش می‌یابد و از بروز مشکلات و خرابی‌های زودرس نیز جلوگیری خواهد شد. پس سعی کنید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نباشید و در زمان‌های لازم، اقدامات ضروری را انجام دهید.

مراحل نصب موتور کولر آبی

کولرهای آبی به کمک آب و تبخیر آن، عمل خنک کردن هوا را انجام می‌دهند. موتور این کولرها نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح آن‌ها دارد. از این جهت نیز نصب صحیح آن می‌تواند عمر دستگاه را افزایش دهد و هزینه‌های نگهداری را کم‌تر کند. در ادامه این بخش، برای آشنایی بیشتر شما مراحل نصب موتور کولر آبی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

بررسی ایمنی

همان طور که می‌دانید؛ ایمنی در هر کاری، حرف اول را می‌زند. به همین دلیل قبل از شروع هرگونه عملیات نصب، اطمینان حاصل کنید که تمامی اصول ایمنی رعایت شده است. برای رخ ندادن برخی مشکلات و خطرات احتمالی، پیش از شروع فرآیند نصب، حتما برق دستگاه را قطع کنید و از ایمنی ابزارهای مورد استفاده مطمئن شوید.

تهیه وسایل لازم

برای نصب موتور کولر آبی به ابزار و مواد مختلفی همچون؛ آچار، موتور کولر آبی مناسب، پیچ‌گوشتی، روغن موتور، پیچ و مهره‌های مناسب، تسمه جدید (در صورت نیاز) و نوار تفلون نیاز دارید. تمام این وسایل برای بهتر پیش رفتن کار، لازم هستند و بهتر است حین انجام مراحل به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

جدا کردن موتور

در مرحله بعدی موتور قدیمی را با استفاده از ابزارهای مناسب از کولر جدا کنید. ابتدا تسمه موتور را برداشته و سپس پیچ‌ها و مهره‌هایی که موتور را به بدنه کولر متصل کرده‌اند، باز نمایید. با دقت این کار را انجام دهید و اگر تجربه کافی ندارید، کار را به متخصصین و افراد حرفه‌ای بسپارید.

نصب موتور جدید

موتور جدید را در محل خود قرار دهید و با استفاده از پیچ و مهره‌های مناسب، آن را محکم کنید. مطمئن شوید که موتور به درستی در جای خود قرار گرفته و هیچ‌ گونه لقی ندارد. در صورتی که موتور را به درستی و محکم نبندید، امکان دارد یک‌سری مشکلات خاص برای کولر به وجود بیاید و نیاز به تعمیر جدی‌تر داشته باشد. 

نصب تسمه

تسمه جدید را بر روی پولی موتور و پولی فن قرار دهید. توجه داشته باشید که تسمه باید به درستی و بدون کشیدگی اضافی نصب شود. در صورت لزوم، تسمه را تنظیم کنید تا به درستی در جای خود قرار گیرد. حین نصب تسمه کولر آبی، مراقب باشید و نکات ایمنی را در نظر بگیرید.

اتصال برق

مرحله بعدی از نصب موتور کولر آبی نوبت به متصل کردن سیم‌های برق به موتور جدید است. اگر سیم‌ها نیاز به نوار تفلون دارند، از آن برای عایق‌ بندی استفاده کنید تا از هر گونه اتصالی جلوگیری شود. فراموش نکنید اگر عایق بندی را به درستی انجام ندهید، امکان اتصالی و برق گرفتگی افزایش می‌یابد.

تست و بررسی

قبل از روشن کردن موتور، از وجود روغن کافی در آن اطمینان حاصل کنید. موتور را با مقدار مناسب روغن روان ‌کاری کنید تا از آسیب دیدن آن جلوگیری شود. برق دستگاه را وصل کرده و موتور را روشن کنید. عملکرد موتور و کولر را به دقت بررسی نمایید و مطمئن شوید که همه چیز به درستی کار می‌کند. در صورت وجود هر گونه مشکل، آن را بلافاصله رفع کنید.

پس از روشن کردن موتور، به صدای آن گوش کنید. صدای موتور باید یکنواخت و بدون لرزش باشد. همچنین، جریان هوای خروجی از کولر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هوا به درستی و با قدرت کافی در حال جابه‌جایی است. اگر همچنان مشکلی در کولر آبی‌تان وجود داشت، بهتر است کار را به دست مجموعه‌های ماهر بسپارید تا به بهترین شکل ممکن انجام شود و متحمل ضررهای بیشتری نشوید.

نکات نگهداری بعد از نصب موتور کولر آبی

پس از نصب موتور کولر آبی، نگهداری منظم آن بسیار مهم است. در غیر این صورت امکان دارد خیلی سریع شاهد خرابی آن باشید. بنابراین نکات مهمی که در زیر برای نگهداری بهتر و افزایش عمر موتور ذکر شده را حتما در نظر بگیرید و آن‌ها را رعایت کنید.

  • هر چند وقت یک‌بار، موتور کولر را روغن کاری کنید. موتور کولر باید به صورت منظم و طبق دستورالعمل سازنده روغن ‌کاری شود تا از مشکلات جدی، در امان باشد.
  • بررسی دوره‌ای تسمه‌های کولر را نیز فراموش نکنید. اطمینان حاصل نمایید که تسمه بدون پارگی و سال است.
  • از روشن نگه داشتن طولانی مدت کولر، خودداری نمایید.
  • سیم‌های متصل شده به موتور را با دقت بررسی کرده و اگر خرابی در آن‌ها مشاهده کردید، سریعاً آن را درست کنید.

در صورت نداشتن آگاهی و تجربه کافی، از انجام اقدامات خودسرانه بپرهیزید و موتور کولر آبی را دستکاری نکنید.

بهترین زمان برای نصب کردن موتور کولر آبی

در صورتی که از کولرتان به درستی استفاده کنید و دستورالعمل‌ها یا نکات ایمنی را نیز حین استفاده از آن رعایت نمایید، خیلی کم پیش می‌آید که موتور آن ایراد پیدا کند. اما و اگر نسبت به سرویس سالانه بی‌تفاوت باشید و به درستی از کولر آبی استفاده نکنید، قطعا نیاز به تعویض یا تعمیر موتور پیدا خواهید کرد. از جمله مهم ‌ترین مشکلاتی که می‌توانند منجر به بروز مشکل در موتور کولر آبی شوند، می‌توان وجود مشکل در سیم پیچی‌های موتور، نیم سوز شدن موتور، عدم امکان تعمیر سیم‌های آسیب دیده و یا سوختن موتور کولر آبی را نام برد.

نصب موتور کولر آبی را می‌توانید هر زمانی که خواستید؛ بدون محدودیت، انجام دهید. البته بیشتر متخصصین توصیه می‌کنید در فصل بهار یا تابستان اقدام به این کار کنید. همان طور که می‌دانید؛ در این فصل‌ها هوا نسبتاً ملایم بوده و احتمال بارش‌های شدید کمتر است. در نظر داشته باشید؛ بارندگی می‌تواند در نصب موتور، مشکل‌زایی کند. پس حتما زمان مناسبی برای آماده ‌سازی و نصب موتور، انتخاب کنید.

طریقه نصب دینام کولر آبی

برخی افراد که اطلاعات کافی در این زمینه ندارند، به اشتباه موتور را با نام دینام می‌شناسند. نصب دینام بر روی کولر آبی نیز خیلی سخت نبوده و در اصل باید همان مراحلی را که برای نصب موتور طی کردید، انجام دهید. اول از همه نیاز است اقدام به تنظیم تسمه روی موتور کنید و پولی را در قسمت انتهای موتور بگذارید. سعی کنید موتور را به گونه‌ای روی پایه نصب نمایید که قسمت‌های سوراخ‌دار در دو طرف موتور و همچنین طرف صاف در بالای آن، جای بگیرد. با انجام این کار، جلوی پاشیده شدن یا نفوذ آب به داخل موتور را خواهید گرفت.

نتیجه‌گیری

موتور کولر آبی، یکی از ابزارهای اساسی برای خنک کردن محیط‌های داخلی در فصل‌های گرم سال است. اما برای نصب این موتور و همچنین جلوگیری از خرابی آن، راهکارهای مؤثر و زمان مناسبی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. پس تا حد امکان نکات مهم و مواردی که در این مطلب ذکر شد را نادیده نگیرید و در صورت نداشتن مهارت لازم، از افراد کاربلد بخواهید تا به شما کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *