تعمیر و سرویس کولر آّبی, سرویسی و تعمیر کولر آبی تهران - شماره 09129242783, مقالات تعمیر و سرویس کولر

نقشه جعبه فیوز کولر آبی و اتصال سیم  های موتور و پمپ

یکی از پرکاربردترین انواع سیستم سرمایشی در کشومان، کولر آبی است و با وجود این که در طرح، مدل و برندهای مختلفی تولید می شود اما نحوه سیم کشی یکسانی دارد و چنانچه شخصی با صفر تا صد سیم کشی یک کولر آبی آشنایی داشته باشد قطعا می تواند سایر مدل ها را نیز به راحتی سیم کشی نماید. نحوه سیم کشی کولر آبی بسیار حائز اهمیت است و بایستی توسط افراد متخصصی که در این حوزه فعالیت می کنند انجام بگیرد چرا که هر گونه اشتباه می تواند منجر به اتصال سیم های موتور و در نتیجه از کار افتادگی کولر گردد. به هر حال سیم کشی کولر بایستی مطابق با نقشه جعبه فیوز باشد تا هیچ گونه اتصالی بین سیم ها رخ ندهد و کولر به خوبی بتواند روشن شود. در این مطلب از سایت تاسیسات مردانی قصد داریم که شما عزیزان را با نحوه سیم کشی کولر آبی آشنا نماییم. لطفا تا انتهای مطلب با ما باشید.

تیم تهران تاسیسات به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته پاسخگوی تماس جهت مشاوره و اعزام تیم فنی :

اهمیت سیم کشی برق کولر آبی

برای این که از کولر آبی به عنوان یک سیستم گرمایشی مناسب برای مقابله با گرمای تابستان استفاده کنیم، نیاز به نصب و راه اندازی دارد. نصب این وسیله طی یک سری مراحل انجام می گیرد که سیم کشی یکی از مهمترین و در واقع بخش اصلی این مراحل به حساب می آید. عملکرد صحیح یعنی روشن شدن کولر وابسته به نحوه سیم کشی است. اگر مطابق با نقشه جعبه فیوز، سیم کشی پیش نرود کولر آبی روشن نخواهد شد و یا این که مشکلاتی از جمله اتصالی سیم ها، پریدن فیوز ساختمان و یا از کار افتادن موتور به همراه می آورد.

نقشه سیم کشی برق انواع کولر آبی

به طور کلی سیم کشی انواع کولرهای آبی مشابه هم هستند اما به هر حال با توجه به نوع و مدل موتور تفاوت هایی هم وجود دارد. معمولا نقشه سیم کشی بر روی موتور یا بدنه کولر درج شده تا برقکار مطابق با آن بتواند سیم کشی صحیحی را انجام دهد. طبق نقشه جعبه فیوز، برای سیم کشی دو عدد لوله برق طراحی می گردد که یکی از این لوله ها از قسمت جعبه تقسیم ساختمان به سمت کلید کولر و دیگری از کلید کولر به سمت محل قرار گیری دستگاه هدایت می شود. از طریق فیش های مخصوص سیم کشی، سیم ها از این دو لوله عبور می کنند و به هم متصل می شوند. این لوله های برق بین جعبه تقسیم ساختمان و کلید کولر قرار گرفته اند. لوله  برقی که از سمت جعبه تقسیم ساختمان به سمت کلید کولر کشیده می شود، سه سیم  نول، فاز و ارت را هدایت می کند. و لوله دیگری نیز دارای پنج سیم دور کند، سیم دور تند، سیم ارت و سیم پمپ آب می باشد. البته این لوله ممکن است که همه پنج سیم را نداشته باشد با توجه به نوع ساختمان، برخی از آن ها فاقد سیم ارت هستند. سیم ارت بدون این که وارد جعبه تقسیم شود مستقیما به کولر وصل می گردد و بدون این سیم، احتمال برق گرفتگی بسیار زیاد است. سیم فاز هم به صورت مستقیم به کلید کولر متصل و سیم نول به طرف ترمینال نول در جعبه تقسیم منتقل می شود.

آشنایی با مدار جعبه تقسیم و سیم های کلید کولر آبی

آشنایی با سیم های کلید کولر آبی بسیار حائز اهمیت است و بایستی به طور صحیح در موقعیت مناسب خود قرار بگیرند. هر گونه نصب اشتباه می تواند منجر به اتصالی سیم ها و بروز خطرات بسیاری گردد. همان طور که اشاره نمودیم دو نوع لوله برای برق کولر وجود دارد، یکی از لوله ها دارای کابل 3 سیمی و لوله دوم نیز دارای کابل 5 سیمی می باشد. البته اگر ساختمان فاقد ارت باشد از کابل 4 سیمی استفاده می شود. برای این که سیم ها از یکدیگر مجزا باشند و فرد قادر به تشخیص آن ها برای نصب صحیح باشد در رنگ های مختلفی ساخته می شوند. سیم کابل 5 رشته ای دارای 2 سیم سیاه، 1 سیم زرد (ارت)، 1 سیم قهوه ای و 1 سیم آبی رنگ می باشد. این کابل به صورت 5*5/1 و مفتولی است. سیم کابل 3 رشته ای نیز دارای سیم آبی (نول)، سیم سیاه (فاز) و سیم زرد (ارت) است و دارای شماره 5/2 می باشد. در ادامه این مطلب به شرح وظایف این سیم ها خواهیم پرداخت:

سیم فاز

این سیم دارای رنگی سیاه است که وظیفه انتقال جریان الکتریکی از جعبه تقسیم ساختمان به پمپ و موتور کولر را بر عهده دارد.

سیم نول

این سیم دارای رنگ آبی است. و این وظیفه را بر عهده دارد تا جریان الکتریکی خارج شده از موتور کولر را به مدار برگرداند.

سیم ارت

سیم ارت که به سیم اتصال به زمین هم شهرت دارد، از بروز حادثه و برق گرفتگی جلوگیری می کند. نشتی جریان برق بنا به دلایل مختلف از جمله پوسیدگی، رطوبت، لخت بودن قسمتی از رسانا و … وجود دارد که انتقال آن به سطح بیرونی بسیار خطر آفرین می باشد. از این رو برای حل این مشکل از سیم ارت استفاده می شود. این سیم جریان نشتی را از سیم های فاز و نول به زمین منتقل می کند تا از برق گرفتگی، آتش سوزی و … جلوگیری شود. سیم ارت، زرد رنگ می باشد.

سیم دور تند موتور

این سیم دارای رنگی مشکی می باشد و با کلمه HI شناخته می شود. این سیم برای دور تند موتور است و از کلید به سمت موتور هدایت می گردد.

سیم دور کند موتور

دارای رنگی قهوه ای می باشد و برای دور کند موتور در نظر گرفته می شود. سیم دور کند با LO قابل تشخیص است.

علاوه بر کابل و سیم، کلید و جعبه تقسیم از دیگر بخش های مهم در کولر آبی به حساب می آیند. از کلید به منظور قطع و وصل نمودن مدار استفاده می شود و جعبه تقسیم نیز موجب ارتباط بین پمپ و موتور می گردد.

سیم کشی کولر آبی با توجه به ارت

سیم کشی کولر آبی با توجه به نوع رنگبندی می تواند متفاوت باشد. بر این اساس برقکار با دو نوع سیم کشی سرو کار دارد یکی سیم کشی با سیم ارت و دیگری بدون سیم ارت است. در واقع تعداد سیم به ارت ساختمان بستگی دارد. چنانچه ساختمان فاقد سیم ارت باشد برقکار به منظور اجرای سیم کشی، کابل 4 سیمی را برای اتصال بین کولر و کلید و کابل 2 سیمی را نیز به منظور اتصال جعبه تقسیم برق ساختمان به کلید کولر مورد استفاده قرار می دهد. همچنین برای این مورد به 5 فیش نیز نیاز است. حال اگر ساختمان دارای ارت باشد از کابل 5 و 3 سیمی به کار گرفته می شود.

آموزش سیم کشی برق کولر آبی

برقکار برای این که بتواند سیم کشی برق کولر آبی را انجام دهد ابتدا بایستی رنگ سیم ها را شناسایی نماید. برای تشخیص رنگ می تواند پیچ پلاتین یا همان جعبه تقسیم موتور را باز کند. محل قرار گیری سیم ها در جعبه تقسیم را می توان با توجه به سه کلمه انگلیسی زیر تشخیص داد:

HI: سیم دور تند (رنگ سیاه)

COM: سیم مشترک (رنگ آبی)

LO: سیم دور کند (رنگ قهوه  ای)

برقکار برای متصل نمودن کابل 4 سیمی به جعبه تقسیم می تواند مراحل زیر را انجام دهد:

سیم آبی به ترمینال نول

سیم مشکی به دور کند موتور

سیم قهوه ای به پمپ آّب

سیم مشکی به دور تند موتور

برای اتصال سیم برق کولر به کلید کولر می توان سیم فاز را به ترمینال شماره 1، سیم پمپ به ترمینال شماره 2، سیم دور کند به ترمینال شماره 6 و سیم دور تند نیز به ترمینال شماره 7 متصل نمود. در نهایت با متصل نمودن فیش ها به یک طرف کابل ها، کار سیم کشی برق کولر انجام می گیرد. این مراحل برای کابل 4 سیمی بود. چنانچه کابل 5 سیمی استفاده شود، یعنی از کابلی که دارای سیم ارت نیز هست، همین مراحل انجام می گیرد با این تفاوت که سیم زرد رنگ ارت به طور مستقیم از لوله برق کلید به بدنه اصلی کولر وصل می گردد. در هر صورت 4 سیم خروجی از کلید کولر وجود دارد که بایستی به سوکت مخصوص در جعبه تقسیم وصل شوند. چنانچه در پشت کلید کولر تنها 4 ترمینال باشد، در این حالت نمی توان سیم نول را به کلید وصل کرد بلکه باید نول ورودی و خروجی به کولر در پشت جعبه سربندی شوند.

نحوه تشخیص و عیب یابی سیم کشی برق کولر آبی

چنانچه در سیم کشی این سیستم سرمایشی اشتباهی رخ داده باشد از چند طریق می توان آن را عیب یابی کرد، از جمله این که:

اگر بعد از روشن نمودن کولر، جای کلید دور تند و دور کند جا به جا شده باشد، با عوض نمودن سیم های مربوطه می توان این اشتباه را تصحیح کرد. چنانچه موتور روش شود ولی پمپ آب کار نکند بایستی به اتصال سیم نول و همچنین پنل برق شک نمود. اگر هم کولر روش نشود این احتمال وجود دارد که سیم فاز به صورت اشتباهی وصل شده باشد.  

سخن پایانی

با تمام توضیحاتی که در این مطلب ارائه نمودیم، سیم کشی برق کولر آبی امر حساس است و هر گونه اشتباه می تواند بسیار خطر آفرین نیز باشد. بدین ترتیب توصیه ما این است که اگر قصد راه اندازی کولر آبی برای مقابله با گرمای تابستان را دارید، بهتر است در این زمینه از افرادی کمک بگیرد که از تبحر و تجربه کافی در نصب، سرویس و نقشه سیم کشی کولر آبی برخوردار باشند. متخصصان ما در مجموعه تاسیساتی مردانی این آمادگی را دارند تا خدمات خود را به شکلی کاملا تخصصی و ماهرانه به متقاضیان ارائه بدهند. فقط کافیست از طریق شماره تلفن هایی که در همین سایت نیز درج شده با این مجموعه تماس برقرار نمایید تا در کوتاه ترین زمان ممکن در محل حاضر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *