لوله کشی, لوله کشی آب ، گاز و فاضلاب ساختمان - تهران - شماره : 09129242783, لوله کشی ساختمان, لوله کشی گاز

اصول جوشکاری لوله گاز

انواع روش های جوشکاری لوله گاز

یکی از کارهایی که در ساختمان ها و خانه ها انجام می شود، جوشکاری لوله های گاز است. این کار باید با مهارت بالا انجام‌ شود و به تخصص کافی نیازی دارد به همین دلیل افراد باید از قبل دوره های یادگیری را به صورت حرفه ای گذرانده باشند زیرا این کار به نوبت خود خطر آفرین است و ممکن است کوچکترین اشتباه موجب به وجود آمدن فاجعه جانی و مالی شود. همچنین این کار نیاز به ابزار حرفه ای جوشکاری دارد و الکترود مناسب دارد تا قبل از جوش کاری مواد زائد روی لوله ها را پاک سازی کند و همچنین نباید افرادی که آمادگی سطحی دارند انجام این کار را بر عهده بگیرند.

تیم تهران تاسیسات به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته پاسخگوی تماس جهت مشاوره و اعزام تیم فنی :

انواع روش های جوشکاری لوله گاز

جوشکاری لوله های گاز انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن ها اصول متفاوتی برای انجام دارند و مهارت خاصی برای انجام آنها لازم است ما در اینجا نمونه هایی از آنهارا ذکر میکنیم:

  • جوشکاری قوس فلزی محافظ
  • جوشکاری قوس فلزی گازی
  • جوشکاری قوس الکتریکی
  • جوشکاری زیر پودری
  • جوشکاری قوسی تنگستن گازی

جوشکاری لوله های گاز باید با توجه به اصول خاصی انجام شود و به منزله ستون فقرات ساخت خط لوله است بنابرین فرایند جوشکاری باید با در نظر گرفتن عوامل  مختلفی انجام شود که ما چندی از آن ها را بیان می کنیم :

  • در نظر گرفتن hse
  • توجه به محل جوشکاری
  • خواص جوشکاری
  • جهش جوش (سربالایی یا سرازیری)
  • کیفیت جوش
  • ملاحظات اقتصادی
  • قطر لوله و ضخامت دیواره
  • مواد خط لوله
  • ابزار مورد نیاز
آموزش جوشکاری لوله گاز

جوشکاری قوس فلزی محافظ

جوشکاری قوس فلزی محافظ یک روش استاندارد برای اتصال دو لوله گاز طبیعی به یکدیگر است. در این روش ابتدا دو لوله را به هم چسبانده تا هنگام جوشکاری لوله های گاز در جای خود ثابت باشند سپس از تکنیک های جوش لب به لب استفاده می کنیم برای ایجاد جوش اصلی.

برای این کار باید با افراد متخصص در این زمینه مشورت شود. جوشکاری لوله های گاز با خاصیت اشتعال زایی و انفجاری گاز باید با دقت و مهارت بالایی انجام شود و بعد از تمام شدن کار جوشکاری لوله کشی گاز، باید حتماً آنها را تست کنیم. در روند کار تمام سطوح جوش از سرباره سست، زنگ زدگی، روغن و مواد خارجی تمیز می شوند و صاف و یکنواخت بودن سطوح جوش اطمینان حاصل می شود سپس لوله کشی در پیکربندی مناسب تراز شده و دو لوله با یک برآمدگی گیره به یکدیگر محکم می شوند.

از ابزارهای مناسب برای جوش های کوچک با اندازه های مساوی، در محل اتصال لوله استفاده می‌شود. جوش های کوچک نام دیگر آنها جوش های چسبنده است، لوله ها را زمانی‌ که جوش اصلی را برای ثابت نگه داشتن اتصال می‌سازد، در جای خود ثابت نگه می‌دارد. دور کل این محیط مفصل جوش داده می‌شود. هنگام جوشکاری فلزات با ضخامت کمتر از 2 میلی‌متر از حرکت منحنی و زیگزاگ استفاده میشود و هنگام جوشکاری فلزات ضخیم تر، از جوش مستقیم استفاده می شود.

جوشکاری قوس فلزی گازی

این نوع جوشکاری بهره‌وری بالاتری را در مقایسه با روش جوشکاری قوس فلزی محافظ ایجاد میکند اما این روش برای کار با کیفیت بهتر نیاز به کنترل بهتر متغیرهای جوشکاری خواهد داشت. راندمان راندمان رسوب دهی بالا – 90 تا 97 درصد- با تولید دود کم از مزایای این روش است. این این کار به طور کلی با استفاده از تجهیزات نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک انجام میشود و هزینه جوش با این روش به مقدار متناسب افزایش می یابد.

جوشکاری قوس الکتریکی

با اینکه پیشرفت های تکنولوژی و فناوری در قرن های گذشته تا به امروز امکان ایجاد جوشکاری های خودکار و ماشین های جوشکاری کارآمدتر را فراهم کرده است فرآیند اصلی این جوشکاری قوس الکتریکی ثابت مانده است. این نوع جوشکاری فرایندی از ذوب دو قطعه فلز با استفاده از یک قوس الکتریکی است ست که حرارت شدیدی را ایجاد می کند که قادر به ذوب قطعات فلزی است هنگامی که یک الکترود با پوشش مخصوص ذوب می شود، با یک پر کننده مخلوط میشود که دو قسمت را به یک واحد متصل می کند. روشهای متفاوتی برای جوشکاری قوس الکتریکی بر اساس تکنیک ها و مواد درگیر در این فرآیند وجود دارد.

تیم تهران تاسیسات به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته پاسخگوی تماس جهت مشاوره و اعزام تیم فنی :

جوشکاری زیر پودری

از روش های دیگر برای جوشکاری لوله های گاز جوشکاری زیر پودری است. در این روش نوک الکترود داخل پودری از مواد معدنی قرار داده می‌شود تا زیر این پودر و در مسیر جوشکاری قوس الکتریکی ساخته شود و فرایند جوشکاری را مختل نکند. در فرایند این نوع جوشکاری زیر پودری نیمه اتوماتیک به هیچ عنوان قوس قابل مشاهده نیست و بالاترین راندمان رسوب گذاری را در مقایسه با سایر روش های جوشکاری خط لوله فراهم می کند. در این روش جوشکاری های سالم و بدون نقص به جای می‌ماند اما ردیابی به دلیل قوس نامرئی بسیار دشوار است. این روش بیشتر برای اتصال لوله های بزرگ استفاده می‌شود.

جوشکاری قوسی تنگستن گازی یا تیگ

بسیاری از شغل های امروزی مانند لوله کشی ها و کار های هسته ای حداقل نیاز به عبور ریشه و اولین جوش در اتصال لوله دارند که با استفاده از فرآیند گاز بی اثر تنگستن انجام میشود تنگستن یک فلز خاکستری رنگ است که مفتول های آن کشش و مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارند.

این روش یکی از مهمترین و کاربردی ترین روش های جوشکاری لوله های گاز در صنایع کوچک و بزرگ پتروشیمی است که در ایران به نام جوش آرگون نیز شناخته می شود و دلیل این نامگذاری این است که از گاز آرگون در این فرایند استفاده می شود.

درین جوشکاری پاس های ریشه از مواد پر کننده جوش برای بستن فضای ریشه بین وجه های جوش استفاده می کنند و به ویژه زمانی مفید هستند که فقط یک طرف جوش در دسترس باشد. از این نوع جوشکاری نیز می توان روی فلزات نازک یا ضخیم استفاده کرد.

تکنیک های پاک سازی

نواحی که در آنها جوش به کار رفته است با سرعت مناسب با آرگون ها تمیز می شوند البته بدون حفاظ کافی ممکن است برخی عیبهای جوشکاری مانند نفوذ ناقص، عدم همجوشی، ترک‌خوردگی عبور ریشه و مکش پاس ریشه رخ دهد. برای پاکسازی معکوس ناحیه جوش ریشه لوله می توانیم از دو روش استفاده کنیم که عبارتند از : پاکسازی کل حجم لوله طولانی و یا پاکسازی موضعی حجم فوری در اطراف ناحیه جوش. یک نسبت تقریبا 1 تا 4 بین سرعت پاکسازی جریان برگشتی و سرعت جریان مشعل جوشکاری برای ایجاد یک جوش ریشه ای سالم مورد نیاز است.

آماده کردن جوش

آماده کردن انتهای لوله در جوشکاری لوله های گاز  با عبور ریشه بسیار مهم است. لوله‌ها را به فاصله حدود دو تا سه سانتی متر از لبه آماده سازی جوش به فلز روشن و براق تمیز می‌کنند، سپس کل ناحیه را کاملا تمیز کرده و چربی زدایی را انجام می‌دهند . شکاف ریشه باید حداقل هشت دهم میلی متر بزرگتر از قطر سیم پرکننده مورد استفاده برای جوشکاری باشد و امکان دستکاری سیم پرکننده را فراهم کند حتی اگر مقداری بسته شدن در حین جوشکاری اتفاق بیفتد.

چگونگی جوشکاری چسب

برای مطمعن شدن از اینکه لوله ها حرکت نمی کنند در حین جوشکاری بسته، جوشکاری چسبی را حتما باید انجام داد. جوش‌های چسبنده به اندازه کافی بزرگ هستند و آنها را به اندازه کافی در اطراف قطر اتصال قرار می‌دهند تا قطر سیم پرکننده از شکاف ریشه کوچکتر باشد. آسیاب کردن جوش‌های چسبنده به لبه پر نیز ممکن است مفید باشد و از بروز عیوب کوچکی که در طول معاینه رادیوگرافی تشخیص داده می‌شوند، در هنگام جوش بستن جلوگیری کند.

بستن جوش در جوشکاری

در مواقع بستن جوش، اتصال جز در مناطقی که در حال جوشکاری هستند، مهر و موم نگه داشته می‌شود. فشار تصفیه گاز را برای دو پاس اول حفظ می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که پاس ریشه در طی پاس‌های جوش بعدی به شدت اکسید نشود. مشعل را با یک حرکت پیوسته از دیواره های کناری به دیواره کناری حرکت می‌دهند و سیم پرکننده را در جایی که اتصال جوش داده نشده است اضافه می‌کنند. فلز پرکننده را در دهانه شکاف ریشه میگذارند. این کار احتمال بسته شدن شکاف ریشه را کاهش می‌دهد و تقویت جوش در ریشه را محدود می‌ سازد.

چگونگی جوشکاری با الکترود دستی

بیشترین، مهمترین و متداول ترین روش جوشکاری لوله های گاز با استفاده از الکترود دستی پوشش دار است. در این جوشکاری لوله گاز، حرکت حاصل از قوس الکتریکی بین الکترود مصرفی و قطعه کار باعث به وجود آمدن اتصال می شود. در این روش جریان برقی که استفاده می شود می‌تواند به دو صورت پی درپی یا مستقیم باشد که هر کدام از آنها در جایگاه خود مناسب موقعیت های خاص هستند.

اصول عملیات جوشکاری لوله گاز

  • سطح لوله هایی که قرار است در کار استفاده شود و به یکدیگر متصل شوند باید حتماً از مواد زائد پاک شده باشند
  • لوله هایی که میخواهید عمل جوشکاری بر روی آنها انجام دهید باید پخ 5/37 تا 30 روی آنها ایجاد کنید
  • نکته مهم دیگر اینکه محیط حتماً باید از مواد آتش زا خالی باشد
  • ابزاری که از آنها استفاده می شود از جمله الکترود و دستگاه جوش حتماً باید از قبل تست شده و سالم باشند
  • با رعایت یک فاصله کوتاه لوله ها را به یکدیگر جوش دهید
  • در هنگام جوشکاری حتما از وسایل ایمنی مانند دستکش، کلاه و لباس مخصوص استفاده شود

نشتی لوله های گاز

اصولاً نشتی لوله های گاز به چند دلیل ایجاد می شود که عبارتند از:

  1. لوله های گاز دچار خوردگی شوند
  2. نشتی گاز به دلیل خراب شدن دودکش لوازم گاز سوز
  3. نشتی گاز به دلیل مسدود شدن و یا غیر استاندارد بودن لوله دودکش
  4. انجام لوله کشی نامناسب یا استفاده از متریال هایی که استاندارد نیستند
  5. نشت گاز از اتصالات شیر، بست و شلنگ
  6. سوراخ شدن لوله های گاز روی کار یا توی کار
  7. سوختن ناقص لوازم گاز سوز مانند شومینه و بخاری

لوله های گاز و استاندارد های آن

لوله های اکستنشن گاز یکی از انواع لوله هایی هستند که باید ایمنی زیادی داشته باشند و اتصالات آنها از موادی ایمن ساخته شده باشد که در معرض شکستگی، خوردگی یا تحت تاثیر عوامل خارجی قرار نگیرند، زیرا خطر واقعی را نشان می دهند. اگر دقت کنیم متوجه می شویم که بیشتر تاسیسات ساختمان ها و منازل از گاز استفاده می کنند و این گاز در لوله های داخلی یا خارجی قرار دارد.

لوله ها برای عملکرد مهم خود باید با دقت زیادی تولید شوند. این مشخصات توسط سازمان جهانی کیفیت برای این لوله ها تعیین شده است و این مشخصات و آزمایش ها عبارتند از:

1.میزان تحمل فشار لوله باید بسیار زیاد باشد تا بتواند شرایط عملی و فشارهای ناگهانی را تحمل کند و آزمایشاتی انجام می شود تا میزان استقامت آن مشخص شود.

  1. ضروری است که لوله های گاز از نوع گالوانیزه باشند
  2. نوعی از لوله وجود دارد که به رنگ سبز است و این نوع لوله ها در برابر حرارت بالا تحمل بیشتری دارند و در کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی که در آن ها هوا بسیار گرم است استفاده می‌شود بنابراین ایمنی بیشتری دارد.
  3. یکی از تست های مهم و ضروری که شرکت های لوله کشی به آن پایبند هستند تست خمش و فشار زیاد است
  4. باید گواهی ضمانت به موسسه یا مشتری داده شود تا اطمینان حاصل شود که شرکت ایرادات لوله ها را متحمل شده و بلافاصله آنها را تعمیر می کند.
  5. آزمایشات جوشکاری لوله های گاز از قبل بر روی انواع لوله ها انجام شده و مقاومت و کاربرد آنها اندازه گیری می‌شود.

انواع لوله های گازی

لوله های فولادی :

لوله های آهنی یکی از انواع لوله های مورد استفاده در پسوند گاز هستند و بیشتر در منازل رواج دارند زیرا دارای چندین مزیت است و یکی از مزایای آن استقامت بالاست و همچنین در زیرزمین با فواصل به سمت زمین نیز استفاده می شود.

لوله های رومی بدون درز:

این لوله ها پر کاربرد ترین و متداول ترین لوله های گاز در شرکت های گاز می باشند که بهترین لوله های انبساط گاز در بین لوله ها هستند زیرا دارای مزایای فراوانی از جمله تحمل عالی در برابر فشارهای بالا و همچنین تحمل شرایط سخت کاری و همچنین در برابر دماهای بالا مقاومت زیادی دارند و از دیگر مزیت های آن می توان به ناپدید شدن جوش و جایگزینی آن با حفره داخلی اشاره کرد.

لوله های ساخته از فولاد ضد زنگ:

لوله های استیل لوله هایی هستند که برای امتداد گاز استفاده میشود و با لایه ای ضخیم پلی اتیلن روکش شده اند، این لوله ها به دلیل انعطاف پذیری و خم شدن به راحتی قابل استفاده و نصب در داخل دیوار ها و زمین هستند. همچنین یکی از مزایای آن قابلیت تعویض آن با سایر موارد در مواقع اضطراری مانند نشت گاز بدون نیاز به ایجاد ترک در دیوارها و یا زمین است و همچنین در متراژ های وسیع بهترین و مناسب ترین لوله محسوب می شود. از آنجایی که این لوله از طولانی ترین نوع لوله هاست طول آن ممکن است به ۲۵ متر برسد و این لوله ها رایج ترین و مورد استفاده ترین لوله ها در کشورهای عربی و تقریباً در تمام شرکت های گاز در سراسر دنیاست.

تیم تهران تاسیسات به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته پاسخگوی تماس جهت مشاوره و اعزام تیم فنی :

سخن پایانی

خوب است به خاطر داشته باشیم که جوشکاری لوله های گاز به رعایت دقیق اصول ایمنی وابسته است و بدون رعایت این نکات ممکن است فرد جوشکار و محیط مورد استفاده در معرض خطر های جانی و مالی قرار بگیرند. پس به شما توصیه می کنیم اگر که به جوشکاری نیاز دارید حتماً از افراد ماهر و متخصص استفاده کنید و اگر اطلاعات کافی در این مورد ندارید می توانید با مشاورین شرکت ما ارتباط برقرار کرده و ما بهترین گزینه ها را در اختیار شما می گذاریم .

1 نظر در “اصول جوشکاری لوله گاز

  1. رضا گفت:

    سلام؟ آیا روش جوشکاری لوله گاز تاثیری بر کیفیت و قیمت اون داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *